sobota, 2 października 2010

uruchomienie raid 1 na CentOS'ie podczas instalacji systemu

Do niedawna nie miałem okazji zainstalować RAID'a na żadnym z moich komputerów.
Na szczęście praca wymusza przyśpieszenie nauki wielu interesujących zagadnień w najmniej odpowiednich momentach.

Poniżej opiszę proces uruchomienia RAID 1 na Linux'ie CentOS podczas instalacji systemu.

Podstawowe założenia dotyczące układu partycji (jest to podstawowy układ przeznaczony tylko do testów):

/boot 512MB
/swap 1GB
/ reszta (w moim przypadku było to 6 GB)

Większość osób pisze w różnego rodzaju manualach, że partycja boot nie powinna mieć rozmiaru większego niż 100 MB. Ogólnie rzecz biorąc to mógłbym się z tym zgodzić ... , ale tak do końca nie jest, ponieważ jeżeli jesteście osobą, która nie porządkuje systemu regularnie i nie usuwa starych kerneli to przestrzeń na tej partycji może się skończyć.
W domu nie usuwam nic z boot'a bo mam wystarczającą ilość miejsca, ale gdybym ustawił 100 MB to już bym się z jakimiś problemami musiał borykać:
du -hs /boot
116M /boot

Dyski są obecnie coraz tańsze, więc jak chcecie mieć święty spokój na partycję boot można przeznaczyć więcej miejsca np. 512 MB.

Wracając do instalacji systemu to:
- na pierwszym oknie klikam po prostu enter (w linux text pobawię się później),
- wybór języka - wedle uznania, pojawia się informacja dotycząca inicjacji dysków twardych, klikamy na ok dla obu dysków wirtualnych,
- pojawia się komunikat wyszukiwanie, instalacji systemu CentOS, czekam, czekam i jeszcze trochę czekam.
- wybieram raid, następnie wybieram utwórz urządzenie raid.
- punkt montowania /boot, system plików ext3, Urządzenia raid: md0, poziom raid: tu do wyboru ja na początek zapodałem raid 1 (tzw. mirroring - to samo na obu dyskach, jeden padnie z drugiego uruchamiam), w składniki raid zaznaczam hda1 i hdb1
- to samo robię dla hda2 i hdb2 z tym, że typ systemu plików zmieniam na swap i brak punktu montowania + zaznaczam drugą partycję na obu dyskach (oczywiście zaznaczam raid1),
- to samo dla hda3 i hdb3 punkt montowania /, raid 1 i zaznaczam na obu dyskach trzecią partycję.
- klikam dalej, wybieram Program startowy GRUB zostanie zainstalowany na /dev/md0 i klikam dalej,
- na konfiguracji sieci klikam dalej, w domu mam wszystko po dhcp (na serwerze oczywiście należy ustawić statyczny adres IP),
- wpisuje hasło root'a. potwierdzam,
- wybieram składniki systemu,
- wybieram podstawową instalację, bez żadnych dodatkowych składników.

Pojawia się ekran z zwartością CentOS Community ENTerprise Operating System i czekam (a miałem się dzisiaj wcześniej spać położyć).


Później pozostaje tylko uruchomienie ponowne i oglądanie jak się macierz buduje przez watch "cat /proc/mdstat" dla partycji 6GB zajmuje to około 10-20 minut.


Kilka uwag dotyczących instalacji macierzy softwarowej:
- w powyższych punktach mogłem coś namieszać ponieważ testowałem to około tydzień temu, ale cały proces jest bardzo intuicyjny,
- wcześniej próbowałem być cwaniakiem i nie bawić się w tworzenie po kolei partycji na obu dyskach tylko uruchomiłem CentOS'a w trybie linux rescue stworzyłem układ partycji na jednym dysku i skopiowałem go na drugi dysk (sfdisk -d /dev/sda/ | sfdisk /dev/sdb) - oczywiście bycie cwaniakiem się nie opłaciło - graficzny instalator odmówił wykorzystania wcześniej utworzonych partycji jako raid'a (prawdopodobnie jakoś się to da zrobić ale późno już było i literki zaczynały być nieostre),
- powyższa instalacja była przeprowadzona na maszynie wirtualnej Virtualbox, która na moim komputerze spisuje się rewelacyjnie - wystarczy do jednej maszyny wirtualnej podłączyć dwa dyski.

Ogólnie rzecz biorąc instalacja raid 1 programowego nie jest taka straszna i na domowym komputerze/serwerze można go z powodzeniem stosować.
Prawdopodobieństwo, że umrą nam dwa dyski jednocześnie jest niskie, ale takie przypadki u mnie w pracy już miały miejsce.
W takich sytuacjach dysk A mówi do dysku B "mi się już nie chce", a drugi mu na to "mi też" i oba jednocześnie padają :) - albo prawie jednocześnie (zostajemy wówczas ze stertą bezużytecznych danych, których nie da się odczytać no chyba że mamy raid 6)
Więc jeżeli jeden dysk Wam wypadnie to ... pamiętajcie zawsze o tym, żeby dołożyć od razu drugi i odbudować macierz.

1 komentarz:

  1. Cacy, a masz może łopatologiczną instrukcję jak zmigrować do takiej konfiguracji ? (RAID1) .
    Serwer produkcyjny postawiony na jednym dysku (5 partycji ext3 pod CentOs'em)
    pozdrawiam
    Adam

    OdpowiedzUsuń