sobota, 8 stycznia 2011

konwertowanie jpg do pdf, convert

Na pewno zdarzyło się wam skanować całą stertę dokumentów, następnie trzeba było je jakoś połączyć i konwertować na dokument w formacie pdf.
Wieki temu robiłem to ręcznie - otwierałem w gimpie, kopiowałem, wklejałem do OpenOffice, eksportowałem jako pdf ... tylko po co się tak męczyć (samo skanowanie jest wystarczająco czasochłonne).

W celu zrobienia tego automagicznie niezbędna będzie maszyna z Linux'em i zainstalowane ImageMagick.
Skanuję, skanuję i skanuję zapisując wyniki jako 1.jpg, 2.jpg, ... 10.jpg, i decyduję się konwertować wszystkie jpg'i do pdf'u:
convert *.jpg dokument.pdf

Otwieram dokument.pdf ... , a tam jakaś masakra, niby wszystkie jpg są przekształcone, problem w tym, że strony nie są po kolei.

Wpisuję ls żeby sprawdzić w jakiej kolejności wyświetlają się pliki:
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg

No to pomyślałem sort mi pomoże i dałem ls | sort -g:
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg

Ok wszystko fajnie, pięknie ale ja to potrzebuję mieć w jednej linii w przeciwnym razie znowu będzie dłubanina z przekształceniem.

Nie odpuszczam więc i dałem ls | sort -g | paste -s:
1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg 7.jpg 8.jpg 9.jpg 10.jpg 11.jpg 12.jpg 13.jpg 14.jpg 15.jpg 16.jpg

Ta dam wszystko w jednej linii, teraz wystarczy skopiować całą linię z nazwami jpegów, i wpisać:
convert (wkleić za jednym zamachem wszystkie nazwy jpegów, przygotowane powyżej) dokument.pdf.

W ten sprytny sposób można zaoszczędzić mnóstwo czasu (w zależności od ilości skanowanych i konwertowanych dokumentów).

Próbowałem to jakoś uskryptowić do końca ale coś nie chciało zatrybić (za pomocą pętli i xargs), obiad już był przygotowany ... więc poległem.

1 komentarz:

  1. Prostsza metoda to nadać plikom nazwy z zerami jak mamy do 1 tysiąca to 000, 001, 002 itd wtedy convert będzie je czytał w prawidłowej kolejności. Jak do 100 to 01.jpg,02.jpg,03.jpg.Pozdrawiam boreksadlak.neostrada.pl

    OdpowiedzUsuń