czwartek, 12 maja 2011

aktualizacja drupala

Drupal ma to do siebie, że nie aktualizuje się automagicznie, wymaga wykonania sporej ilości czynności, żeby wszystko przebiegło sprawnie.

Kilka zasad aktualizacji drupala:
- zrób pełną kopię bezpieczeństwa strony (pliki, baza danych),
- aktualizuj po jednym module,
- gdy zaczniesz aktualizacje nie przestawaj, dopóki wszystkie moduły będą w najnowszej dostępnej wersji (ja spróbowałem zaktualizować większość, niestety CMS nie działał wówczas poprawnie, zawsze pojawiały się jakieś errory).

Backup plików jest prosty, wystarczy zalogować się za pomocą klienta FTP, lub SSH i skopiować cały katalog.

Backup bazy danych należy zrobić za pomocą polecenia:
mysqldump --opt --default-character-set=latin2 -h adres_serwera_mysql -u nazwa_użytkownika_bazy_danych -p nazwa_bazy_danych > /home/$login/zrzut_bazy.sql

Przełącznik -p jest niezbędny żeby można było wpisać hasło do bazy - inaczej się nie połączymy.

Oczywiście kodowanie nie koniecznie musi być ustawione na latin2 - trzeba zrobić przykładowy zrzut i sprawdzić czy się krzaki nie wyświetlają.


Po zrobieniu pełnego backupu, zalogowaniu się na stronie, przejściu na Administer >> Sekcja Reports >> Available updates pojawią się wszystkie informacje dotyczące dostępnych aktualizacji.

Aktualizacja polega z grubsza na pobraniu wybranego modułu, rozpakowaniu, wgraniu na serwer do lokalizacji sites/all/modules.
Wejściu ponownie na Administer > Site building > Modules. Odnalezieniu modułu, który ma zostać zaktualizowany, jego zaznaczeniu i kliknięciu na save configuration.


Jeżeli macie świadomość (tak jak ja), że wszystko może pójść nie tak jak trzeba podczas aktualizacji to będziecie robić pełen backup co aktualizację jednego modułu.
Ja zostawiłem aktualizację przez czas dłuższy i zemściło się to na mnie tym, że musiałem na to poświęcić cały wieczór.

Więc jak nie chcecie żeby ktoś się włamał Wam na stronę, lub ślęczeć nad aktualizacją kilka godzin róbcie to regularnie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz